autismo y museos

Com millorar l’experiència de persones amb autisme en equipaments culturals

Visitar un museu o gaudir d’un equipament cultural són activitats molt habituals pels nois i noies del Casal Friends.  Sovint, però, l’experiència no és del tot satisfactòria degut a la manca de sensibilitat a les necessitats de les persones amb autisme.

El passat dilluns 19 de febrer es va celebrar la segona Jornada d’accessibilitat i diversitat Apropa Cultura, dedicada als Trastorns de l’Espectre Autista (TEA), al Centre de Cultura i Memòria del Born (Barcelona).

Marta Robles, psicòloga responsable d’un grup de lleure del Casal Friends hi va participar.

Garantir l’accés a la cultura per a les persones amb discapacitat és l’objectiu de la iniciativa Apropa Cultura, i aquestes jornades van ser una bona oportunitat d’exposar les necessitats específiques de persones amb autisme i  compartir experiències d’èxit que actualment s’estan duent a terme tant a nivell nacional com a altres centres culturals internacionals de referència.

La Marta Robles, responsable de lleure del grup Baobab, va realitzar una xerrada des de la pròpia vivència acompanyant joves amb TEA, proposant mesures per millorar l’atenció als equipaments culturals cap a aquest col·lectiu.

Una de les propostes va ser augmentar la pictogramació i senyalització dels equipaments. Així s’aconsegueix millorar l’autonomia i comprensió de l’entorn tant en l’accés i com en la mobilitat dins el recinte.

Les jornades, tenien com a objectiu millorar l’experiència a les persones amb discapacitat intel·lectual i TEA als equipaments culturals. Estaven adreçades als professionals que treballen en equipaments culturals com museus, teatres o biblioteques, entre d’altres.

Marta Robles

Així mateix, es va destacar la necessitat de formar i sensibilitzar  els treballadors encarregats de l’atenció al públic de les dificultats i particularitats de les persones amb TEA per facilitar-los la visita. N’hi ha prou amb simples mesures. Per exemple, és recomanable que els professionals del centre siguin iniciadors de les converses i que ofereixin  la seva ajuda anticipadament. Per a les persones amb TEA, quelcom aparentment tan senzill com apropar-se al mostrador a comprar l’entrada o  demanar indicacions per iniciativa pròpia pot ser extremadament difícil, fins a l’extrem de quedar-se llavors sense fer la visita.

En relació a les activitats dirigides, com les visites guiades, es va remarcar la importància que es tinguin en compte els interessos i preferències de les persones amb TEA, i que s’adaptin al temps d’atenció, al grau de cansament, o que es proposin pauses durant les visites.

Mapes clars i molt visuals repartits per tota la instal·lació destacant informació rellevant, sobretot a nivell de distribució d’espais, són també essencials.

Durant la jornada es van presentar altres iniciatives molt interessants com les anomenades Early Birds i Night Owls del Science Museum de Londres. Periòdicament el museu adapta el seu horari habitual obrint-lo una hora abans o tancant més tard per tal que les persones amb autisme i els seus familiars  gaudeixin del museu. D’aquesta manera eviten multituds, entorns molt sorollosos i es poden proposar activitats especialment pensades per a ells.

En definitiva, va ser una magnífica trobada per compartir experiències i coneixement amb altres entitats companyes com Cerac (Autisme La Garriga), la Fundació Mas Casadevall o l’Associació Aprenem amb un únic objectiu final, promoure la inclusió de les persones amb autisme i la transformació social a partir de la cultura.