Joan Vila, voluntari Educafriends

Joan Vila, voluntari a Educafriends

Entrevista

Quan temps fa que estàs amb  nosaltres i quina és la teva tasca a la Fundació?

Fa un any que estic ajudant amb les classes de matemàtiques a Educafriends a nanos de 4rt d’ESO, i de 1r i 2n de Batxillerat.

Perquè vas decidir fer-te voluntari?

Jo treballava a la banca, era director de banc de Caixa Catalunya. Em van pre-jubilar i m’havia de plantejar fer alguna cosa. Sempre m’han agradat les matemàtiques i l’ensenyament. De fet durant molts anys col·laborava amb el departament de formació de la caixa.

Jo ja fa sis o set anys que estic fent un voluntariat a l’Ateneu Sant Roc a Badalona, amb joves majoritàriament immigrants  paquistanesos, i allà també faig classes de repàs de matemàtiques a les tardes.

Llavors vaig pensar que m’havia de buscar un voluntariat per fer als matins, i si pogués ser que tingués a veure amb l’ensenyament. I em va sortir aquesta oportunitat de col·laborar amb Educafriends.

Com vas conèixer la Fundació Friends?

A través d’una web, vaig veure el vostre anunci, em vaig apuntar, em veu trucar, vàrem tenir una xerrada i endavant, aquí estic.

Abans de col·laborar amb nosaltres tenies alguna idea del que era l’autisme o la Síndrome d’Asperger ?

Ni idea, no tenia cap mena de relació. Tenia un desconeixement total. Poca a poc he anat aprenent coses i adonant-me del que és. A més, vaig assistir a un curs que vàreu fer vosaltres. I en el dia a dia dels nois i les noies d’aquí, puc dir que m’estan ensenyant més ells a mi que jo a ells.

Hi ha alguna cosa que t’hagi sorprès?

Hi ha el mite que una persona amb aquest trastorn no es relaciona, li costa molt comunicar-se, etc. Sí, potser té alguna dificultat més en aquest sentit. Però des de la meva experiència, et puc dir que jo faig la classe exactament igual que a qualsevol altre noi o noia. I em segueixen igual. No trobo la diferència. També com aquí es fa una feina molt individualitzada, si connectes amb el noi o la noia, s’estableix un llaç que funciona molt bé. Evidentment,  si ensenyés a 15 o 20 alumnes alhora, seria diferent.

A quants nois o noies ajudes?

A sis o set.

Joan Vila voluntari a Educafriends

Quina és la teva rutina a Educafriends?

Vinc tres matins de 11 a 14h i una tarda. M’assec al costat del noi o noia i l’ajudo a fer els exercicis o a resoldre dubtes. Hi ha un horari on hi ha assignat l’alumne al que ajudo en cada moment,  però és una mica flexible. A vegades un no ho necessita tant i ho necessita més un altre, perquè va més endarrerit o perquè ha de presentar una entrega avui o demà, i llavors no podem deixar la feina fins que no l’acabem. Ens fem l’horari una mica a la nostra mida.

Recomanaries algú que fes voluntariat?

Totalment. El voluntariat és una cosa que no té preu, per mi no es pot pagar. La sensació que jo tinc quan arribo a casa després d’haver estat amb els nanos, o que un dia un nano em diu “vaig aprovar l’examen l’altre dia”, és com si em donen 10.000 €! No té preu.

Què t’aporta fer de voluntari?

M’agrada molt. Sembla que jo us faci un favor, però jo diria que m’esteu fent un favor a mi. Ara mateix si tanquéssiu la “barraca” seria una desgràcia per a mi. Es bo per la meva estabilitat emocional i per la meva satisfacció al final del dia. Fer de voluntari omple molts buits. Quasi us diria que pagaria.

De fet si un voluntariat no és realment que et trobis a gust, més val no fer-lo. M’agraden les matemàtiques, m’agrada l’ensenyament, m’agrada la gent jove. Què més vull?

Què més volem nosaltres Joan, que poder tenir voluntaris com tu! Moltes gràcies per la teva feina i dedicació. La Fundació Friends sense els voluntaris no seria el que és.