“El cervell autista és un cervell menys automatitzat”

El passat 16 de novembre la Maria Portella va fer una interessant xerrada a la Fundació Friends sobre el cervell autista desde la vessant neurocientífica.

La Maria Portella, investigadora de l’Hospital de Sant Pau, va fer una introducció molt entenedora sobre les diferències fisiològiques d’un cervell autista amb el d’una persona neurotípica. I com el seu diferent neurodesenvolupament desemboca en alteracions en la poda neuronal, en la mielinització i per tant en el funcionament.

El cervell autista, va exposar, és un cervell més ramificat, menys especialitzat i ha de processar molta informació per a donar una resposta entenedora a l’entorn. En paraules planeres, no és un cervell tant automàtic. Això comporta que les persones amb autisme tinguin problemes en les funcions executives, com ara prendre decisions, planificar-se les tasques, distingir allò que és prioritari, etc …

També es va parlar dels diferents tipus d’intervenció que existeixen i va fer propostes d’estratègies per dur a terme a casa, des del seu punt de vist de neurocientífica i mare d’un nen amb autisme.

Aquí us deixem la presentació en pdf, que ens vau demanar algunes famílies.

La Dra. Maria J. Portella és investigadora Miguel Servet II i coordinadora del Grup de Recerca en Psiquiatria Clínica de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Institut d’Investigació Biomèdica Sant Pau (IIB Sant Pau), de Barcelona. Ha obtingut diferents beques predoctorals i postdoctorals, i
és membre de la Society of Biological Psychiatry (SOBP), de l’European College of Neuropsychopharmacology (ECNP), de la Societat de Psiquiatria Biològica, la Societat Catalana de Neuropsicologia i el Col·legi de Psicòlegs de Catalunya.

Recentment, arrel del diagnòstic d’autisme del seu únic fill, ha publicat el llibre “Mons Invisibles. L’espectre autista explicat per una mare neurocientífica” (Tidibado Edicions, 2018).